Elektrische auto’s leasen is de nieuwe trend onder ZZP’ers. Maar waarom maken veel ondernemers nu de overstap van een zakelijke auto die rijdt op fossiele brandstof naar het rijden op elektriciteit? Zakelijk elektrisch rijden brengt meerdere voordelen met zich mee van aantrekkelijke lagere kosten naar minder uitstoot.

Lage bijtelling

De voornaamste reden dat een elektrische auto leasen zo aantrekkelijk is voor ondernemers is de lage bijtelling die nu nog geldt op elektrische auto’s. Lease je in 2021 een elektrische auto dan is de bijtelling slecht 12% voor auto’s met een cataloguswaarde tot 40.000 euro. Dit is een groot verschil in vergelijking met de 22% bijtelling die je betaalt voor een benzine of een diesel auto. Deze bijtelling geldt wanneer je in je auto zowel zakelijk als privé rijdt. In dat geval valt de auto onder verkapt inkomen en dus moet je hier bijtelling over betalen.

Rijd je alleen zakelijk in de nieuwe elektrische wagen dan betaal je helemaal geen bijtelling. Dit betekent wel dat je maar maximaal 500 kilometer per jaar privé mag rijden in deze auto. Zorg in dit geval voor een goed bijgehouden ritregistratie om problemen te voorkomen.

Helaas wordt de bijtelling voor elektrische auto’s ieder jaar een klein beetje verhoogd, zo zal die in 2026 op hetzelfde niveau als die van fossiele brandstof auto’s zitten. De bijtelling die je betaalt wordt bepaald op het moment van aanschaf en blijft constant zolang het contract loopt met een maximum van 5 jaar. Lease je in 2021 nog een elektrische auto dan betaal je dus zolang je contact loopt het gunstige bijtellingspercentage van 12%.

Moderne technieken

Waarom veel mensen eerst twijfelde over de aanschaf van een elektrische auto waren de gelimiteerde technieken in deze auto’s. De korte actieradius en lange laadtijden schrikte mensen af omdat deze niet al te praktisch waren voor langere ritten. Gelukkig zijn er tegenwoordig nieuwe technieken die gebruikt kunnen worden in deze auto’s waardoor de actieradius van de nieuwe modellen zoals de Skoda Enyaq enorm zijn verhoogd naar meer dan 500 kilometer voor de accu leeg is.

Niet alleen dit maar ook de laadtijden zijn ondanks de grotere actieradius flink omlaag gegaan. Door snellere laders duurt t opladen nog maar zo’n half uurtje. Verder zijn er steeds meer laadpunten in Nederland en kun je zelf je auto thuis of op de zaak aan de lader zetten. Zo hoef je nooit meer ‘s ochtends gehaast langs het tankstation maar heb je altijd een volle accu.